Djurförsök
Min profil
Program och tjänster
Allmänna villkor
Beställ online
Jobbmöjligheter
Leveransinformation
5 goda skäl att handla
Handla online
Vanliga frågor
Säkerhet
Kontaktinformation
Integritetspolicy
Produktinformation
Information om förfalskningar
Returer och byten

Terms & Conditions
1. Generella villkor

1.1. Följande köpvillkor (“Köpvillkoren”) gäller för erbjudanden och försäljning av produkter på webbplatsen www.maccosmetics.se (“Webbplatsen”).

1.2. För att ha behörighet att köpa produkter på Webbplatsen så måste en kund: (a) vara minst 18 år gammal eller, om omyndig, ha fått tillstånd från sin vårdnadshavare; (b) vara konsument d.v.s. en fysisk person som inte agerar för handels-, affärs-, hantverks- eller yrkesändamål, (c) registrera sig på Webbplatsen, och (d) inneha ett giltigt kreditkort.

1.3. Detta avtal ingås på svenska och svensk lag ska tillämpas på avtalet.

2. Säljarens identitet

2.1. Säljaren är Estee Lauder Companies A/S Danmark (Sverigefilial), ett svenskt företag med adress, Box 703 84, 107 24 Stockholm, Sverige, VAT-nummer SE 51 64 02 31 02 01, registreringsnummer 516402-3102, och skattenummer. 516402-3102, bolagskapital har till fullo inbetalats.

3. Produkter

3.1. Information om produkter finns tillgänglig på Webbplatsen och tillhandahålls enligt 2 kap 6-7 §§ distans- och hemförsäljningslagen.

3.2. Vi kommer att vidta alla rimliga åtgärder för att säkerställa att alla uppgifter, beskrivningar och bilder på produkter som finns på Webbplatsen är korrekta vid tidpunkten när informationen lades in i systemen, men vi garanterar inte, i den utsträckning det medges enligt gällande lag, att sådana uppgifter, beskrivningar och bilder på produkter är riktiga, kompletta, tillförlitliga, gällande eller felfria.

3.3. Produkterna som beskrivs på Webbplatsen och varuprover som vi tillhandahåller till kund är endast för personligt bruk. Kunder får inte sälja eller återförsälja några av dessa produkter eller varuprover. Vi förbehåller oss rätten att utan föregående meddelande avbryta eller reducera de produkter och varuprover som du beställer eller köper från oss om vi bedömer att du bryter mot dessa Köpvillkor.

4. Priser

4.1. Alla priser för produkter som finns på Webbplatsen är inklusive mervärdesskatt och anges i svenska kronor. Leveranskostnader ska läggas till priset på produkterna som en tillkommande kostnad och anges separat på beställningsformuläret. För mer information, besök leveransavdelningen på Webbplatsen.

4.2. Vi kontrollerar regelbundet att priserna som visas på Webbplatsen är korrekta, men vi kan inte garantera att det inte finns fel. Om ett uppenbart fel i prissättningen av en produkt upptäcks så kommer vi att erbjuda kunden att köpa produkten till korrekt pris eller annullera beställningen.

5. Beställning

5.1. Kunden kommer att vägledas genom beställningsprocessen med ett antal enkla instruktioner på Webbplatsen.

5.2. För att göra en beställning så måste kunden skriva in antalet produkter som han/hon vill köpa.

5.3. Kunden måste klicka på “lägg till i varukorgen” för att lägga antalet önskade produkter i varukorgen. Kunden kan när som helst granska produkterna i varukorgen genom att klicka på “betalning” som finns på varje sida. Kunden kan spara en produkt som favorit genom att klicka på ”lägg till i favoriter” under produktnamnet. Produkten kommer då att flyttas till avsnittet kundens favoriter i ”Mitt Konto”. För att komma till kundens favoriter från en dator så måste kunden registrera sig eller logga in på hans/hennes konto.

5.4. Kunden måste följa instruktionerna på skärmen för att fortsätta genom beställningsprocessen. Kunden kan alltid rätta inmatningsfel, ändra innehållet i varukorgen eller annullera hela beställningen innan hans/hennes beställning skickas. Genom att skicka en beställning, är kunden medveten om och accepterar att han/hon har läst instruktionerna under beställningsprocessen och till fullo accepterar dessa Köpvillkor. Kunden lägger en beställning via Webbplatsen genom att klicka på Skicka-knappen i slutet av beställningsprocessen.

5.5. Efter att en beställning har skickats så kommer en “Tack” sida att visas och kunden kommer inom kort att få ett e-postmeddelande med en beställningsbekräftelse. I enlighet med 2 kap 7 § i distans- och hemförsäljningslagen och 7 § i lagen om elektronisk handel, så kommer beställningsbekräftelsen att innehålla en sammanfattning av Köpvillkoren, information om produkterna som har beställts, uppgift om pris och betalningssätt, information om leveranskostnader, information om villkor för och utövande av ångerrätt, adress till vilken klagomål kan skickas, information om kundtjänst och befintliga garantier.

5.6. Om en beställningsbekräftelse inte har erhållits inom 24 timmar efter att beställningen har skickats, så kan kunden kontakta oss på 0200 439 503  för hjälp.

5.7. Om kunden har några frågor eller synpunkter i samband med beställningen eller om denne har frågor om en tidigare lagd beställning så kan kunden kontakta oss på 0200 439 503 eller via e-post på följande adress: Kundtjanst@cs.maccosmetics.se. För snabb hjälp så bör kunden ha sitt ordernummer tillgängligt.

6. Rabattkoder

6.1. För att utnyttja en rabattkod så måste kunden skriva in sin kod i fältet “rabattkod” under beställningsprocessen på Webbplatsen. Rabattkoder är skiftlägeskänsliga och måste skrivas exakt såsom de ser ut.

6.2. När en rabattkod accepteras, så kommer rabatten att visas under “Granska beställning”.

6.3. Endast en rabattkod kan användas per beställning.

7. Betalningsalternativ

7.1. Kunder kan betala för produkterna med kreditkort. Följande kreditkort accepteras:

- Visa
- MasterCard

Information till dig som är bankkund hos Nordea
Nordea har infört en ny rutin för kortköp på Internetbutiker som inte är anslutna till 3D Secure. Då MAC /Clinique är en Internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure, betyder det att du som kund behöver öppna ditt kort för Internetköp. Här kan du läsa mer om hur du gör detta http://www.nordea.se/privat/vardagstjanster/kort/Internetkop.html

7.2. Vi accepterar inte kreditkort med en fakturaadress utanför Sverige.

7.3. Kund kommer inte att debiteras för någon produkt förrän den har skickats.

7.4. För kundens säkerhet så måste kundens namn och faktureringsadress överensstämma med kreditkortets som används för betalning. Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning som inte uppfyller detta krav.

7.5. Alla kreditkortsinnehavare kontrolleras och verifieras av kreditkortsutgivaren. Om utgivaren av betalkortet avvisar eller av något skäl inte godkänner en betalning till oss, oavsett om det sker före eller efter en betalning, så är vi inte ansvariga för försenad eller utebliven leverans.

8. Frågor om beställningar

8.1. Normalt skickas produkter inom några dagar efter mottagande av en beställning. För leveransinformation kan kunden kontakta oss på 0200 439 503 eller via e-post på följande adress: Kundtjanst@cs.maccosmetics.se.

8.2. Med ett MAC Cosmetics Konto så kan kunden kontrollera status på sina senaste beställningar genom att besöka sidan för orderstatus under Mitt Konto. Detta är det enklaste och snabbaste sättet att få senaste informationen om kundens beställning.

8.3. När kunden klickar på orderstatus så kommer han/hon att ombes logga in med hans/hennes e-postadress och lösenord. En sida med ordersammanfattning kommer att ge kunden detaljerad information om hans/hennes senaste och tidigare beställningar. Efter att en beställning har skickats så kommer det relevanta spårningsnumret, om sådant finns, att visas. Kunden kan spåra orderstatusen hos vår speditör genom att klicka på ”Levererat” under rubriken leveransinformation. Vissa speditörer har inte spårningsinformation tillgänglig under upp till 24 timmar efter att beställningen har skickats.

8.4. Det kan hända att en beställning eller delar av en beställning annulleras av våra system på grund av olika anledningar. Några orsaker är:

Produkt(er) är inte tillgänglig(a)
Omöjligt att genomföra betalning
Kan inte skicka till angiven adress
Dubbelbeställning gjordes
Annullering på kunds begäran

8.5. Om en beställning annulleras så kommer kunden att få ett e-postmeddelande som förklarar orsaken till annulleringen. Kunden kommer inte att debiteras för någon annullerad beställning. Om kund önskar göra en ny beställning eller om kunden har några frågor om en annullerad beställning så kan han/hon kontakta oss på 0200 439 503 eller via e-post på följande adress: Kundtjanst@cs.maccosmetics.se.

9. Leverans

9.1. Beställningar behandlas och levereras endast på arbetsdagar (måndag till fredag med undantag för allmänna helgdagar). Beställningar som görs på lördagar eller söndagar behandlas nästkommande arbetsdag.

9.2. Vi kan inte behandla beställningar som har en P.O Box adress.

9.3. Leveranskostnader ska bäras av kunden och anges separat på beställningsformuläret och på leveranssedeln. Det utgår ingen leveranskostnad för köp över det belopp som vi kan komma att ange på Webbplatsen.

9.4. I enlighet med 2 kap 17 § i distans- och hemförsäljningslagen, så kommer produkterna att levereras inom 30 (trettio) dagar från att beställningen gjordes av kunden om vi inte underrättar kunden, t.ex. per e-post, under denna tid att den beställda produkten inte är tillgänglig, inklusive tillfälligt otillgänglig.

10. Ångerrätt

10.1. Vi vill erbjuda kunderna de bästa tillgängliga kosmetikaprodukterna. Om kunden anser att produkten som han/hon har erhållit från oss inte motsvarar dessa förväntningar, så kan kunden utan angivande av skäl utnyttja sin ångerrätt i enlighet med 2 kap 9 § i distans- och hemförsäljningslagen inom 14 (fjorton) dagar (och alltid inom 7 (sju) arbetsdagar) från den dag kunden erhöll produkten.

10.2. Meddelande om kundens avsikt att utöva ångerrätten kan ske genom att meddela oss per e-post på Kundtjanst@cs.maccosmetics.se tillsammans med kundens beställningsuppgifter, inklusive ordernummer och en beskrivning av den produkt som kommer att returneras. I leveranspaketet så finns en leveranssedel med information om beställning tillsammans med information om returneringsprocessen. Om produkterna som finns på leveranssedeln inte överensstämmer med de som levererades så ska kunden omedelbart kontakta oss genom att ringa 0200 439 503.

10.3. Vår kundtjänst kommer då att utfärda ett bekräftelsenummer och en e-postbekräftelse. Kunden ombeds behålla en notering om hans/hennes bekräftelsenummer för vidare kontakter med kundservice avseende detta ärende.

10.4. Om kunden returnerar produkter av andra skäl än att de är felaktiga eller ofullständiga eller leveransen är felaktig, så kommer han/hon att ansvara för att ombesörja och bekosta returneringen av produkterna till oss.

10.5. Vid utövande av ångerrätten så kommer vi att återbetala det fulla priset till kunden inom 30 (trettio) dagar från att vi mottagit de returnerade produkterna, förutsatt att de har returnerats oanvända och oskadade, i den utsträckning de har hanterats med vederbörlig omsorg. Vi kommer att skicka en bekräftelse per e-post när vi har gjort återbetalningen.

10.6. Vi rekommenderar starkt att paketförsändelsen skickas som rekommenderad försändelse (en sådan där det krävs underskrift vid mottagandet). Vi kan inte hållas ansvariga för returnerade produkter som försvinner under transport.
Du använder ångerrätten genom att skicka tillbaka varan till oss innan 14-dagarsfristen löper ut. Du behöver bara lämna in varan till Posten eller annat transportföretag som har hand om returen till oss inom 14 dagar. Om varan försvinner under transporten är det ditt ansvar att bevisa att du har lämnat in varan för retur. Det kan du göra genom att exempelvis spara et kvitto på att du lämnat in varan till Posten. Om varan inte har mottagits i retur, och det inte finns några bevis för returen, kan tillbakabetalningen nekas. Därför är det viktigt att du kan bevisa att varan lämnats in för returtransport.

10.7. Ovanstående bestämmelser gäller bara för köp som gjorts online. Produkter som köpts i en butik omfattas av köpevillkoren som gäller för respektive butik. Returnering eller byte av köp som har gjorts i en MAC Cosmetics butik eller en partners butik kan inte returneras eller bytas via MAC Cosmetics Online. Returnering av köp gjorda online kan inte användas för att retur eller byte i en MAC Cosmetics butik eller kassadisk.

11. Fel i vara

11.1. Om det är fel på produkterna i enlighet med 16-21 §§ konsumentköplagen, så gäller påföljderna som framgår av 22 § konsumentköplagen. Kunden har rätt att få felet avhjälpt utan kostnad genom reparation eller omleverans. Om detta inte är möjligt så har kunden rätt till skäligt prisavdrag eller rätt att häva avtalet. Kunden avsäger sig dessa rättigheter om kunden inte meddelar oss om felet inom två månader från att kunden upptäckt felet. Vi är ansvariga för fel som upptäcks inom tre år från leverans av produkterna.

12. Tillämplig lag och behörig domstol

12.1. Dessa Köpvillkor lyder under och ska tolkas enligt svensk lag.

12.2. Tvist som uppkommer i anledning av tolkningen, giltigheten och/eller tillämpningen av dessa Köpvillkor ska avgöras av behörig domstol där kunden har sin hemvist.

13. Kontaktinformation

13.1. För information och hjälp rörande produkter och köp via Webbplatsen kan kunden kontakta oss via e-post på Kundtjanst@cs.maccosmetics.se eller per vanlig post på följande adress:

Estée Lauder Companies A/S, Danmark (Sverigefilial)
Box 703 84
107 24 Stockholm